Ułatwienia dostępu

Ostrzeżenie BIK: SMS-y o zamówieniu Raportu BIK

Ostrzeżenia BIK
Informację na ten temat otrzymaliśmy z banków i wysyłamy ją, aby Cię ostrzec i doradzić, co zrobić. Ta sytuacja nie musi dotyczyć Ciebie, ale warto o niej wiedzieć, by móc prawidłowo zareagować i nie dać się okraść.


O co chodzi?
Oszuści wysyłają SMS-y z informacją o rzekomym zamówieniu Raportu BIK i weryfikacji Twoich danych w portalu BIK. Następnie dzwoni ktoś udający konsultanta, by potwierdzić Twoje dane. Celem ataku jest pozyskanie Twoich danych. Nie podawaj ich, ani nie wykonuj innych poleceń rzekomego konsultanta. Najlepiej zakończ rozmowę.


Jak wygląda SMS?
Nadawcą SMS może być Twój bank, w którym masz konto lub kredyt, BIK, ale także dowolny inny bank czy firma pożyczkowa. Oszuści podszywają się pod różne instytucje finansowe czy strony internetowe oferujące pożyczki. SMS może wyglądać na przykład tak:

Warto pamiętać:

  • Jeśli masz wątpliwości, czy rozmawiasz z prawdziwym konsultantem banku lub firmy pożyczkowej, przerwij rozmowę i zadzwoń na infolinię tej instytucji, by potwierdzić, czy telefon pochodził od nich.
  • Zachowaj zimną krew i nie działaj pod wpływem emocji czy pośpiechu. Właśnie na takie pospieszne, nieuważne działanie liczą oszuści.
  • Jeśli ktoś faktycznie złoży wniosek o kredyt lub zaciągnie zobowiązanie na Twoje dane, otrzymasz Alert BIK ze szczegółami.
  • Powyższy SMS nie jest Alertem BIK. Możesz zawsze sprawdzić, czy komunikat pochodzi od BIK, logując się do swojego konta w BIK. Znajdziesz tam listę wysłanych przez BIK alertów i powiadomień.

Ostrzeż swoich bliskich i znajomych, aby zwracali uwagę na otrzymywane SMS-y i w przypadku rozpoznania opisanego wyżej oszustwa, nie wypełniali poleceń rzekomego konsultanta z banku lub firmy pożyczkowej.